Ikona zámek Členská sekce Napište mi Ikona e-mail

I vaše auto může být podpojištěné. Jak se tomu vyhnout?

I vaše auto může být podpojištěné. Jak se tomu vyhnout?

Cena vašeho vozu s velkou pravděpodobností za poslední rok vzrostla. Jak je to možné? Automobily se staly nedostatkovým zbožím, ať už kvůli nedostatku součástek, nebo z důvodu očekávaného konce prodeje spalovacích motorů.

Cena vašeho vozu s velkou pravděpodobností za poslední rok vzrostla. Jak je to možné? Automobily se staly nedostatkovým zbožím, ať už kvůli nedostatku součástek, nebo z důvodu očekávaného konce prodeje spalovacích motorů. Ceny nových aut rostou a klesá kupní síla obyvatelstva. Proto se zvyšuje zájem o ojeté vozy a stoupá i jejich cena. Loni dosáhla v průměru téměř 300 tisíc korun. Pokud své auto nechcete zrovna prodávat, může být růst ceny spíše přítěží. Do hry se totiž dostává riziko podpojištění a komplikací v případě vzniklé škody.

Na úvod si ještě zrekapitulujeme důležité legislativní novinky týkající se pořízení automobilu. Od prvního března 2023 platí nová pravidla, podle nichž už například výrobci nepřikládají k novým vozům velký technický průkaz, ale pouze originální COC list, který budete předkládat při registraci vozidla. Tento dokument tedy chraňte jako oko v hlavě. Klasický velký techničák vám pak vytisknou až při registraci vozu na úřadech obcí s rozšířenou působností, kde vám vydají také registrační značku.

Částečně se tak mění i průběh pojišťování vozidla, kdy se nevyplňuje kolonka číslo technického průkazu. Dále bude nezbytné vyplňovat registrační značku, což je u nových vozidel tzv. „jednorázová“ (zelená papírová s časovým omezením). Číslo technického průkazu i stálou registrační značku vozidla pojišťovně sdělíte až dodatečně po jejich přidělení.

 

Konec technických průkazů

S velkým technickým průkazem bychom se pak měli nadobro rozloučit po roce 2024. Zůstane už jen malý techničák s QR kódem odkazujícím na digitalizovanou verzi velkého technického průkazu.

Změny nastávají také v systému evidenčních kontrol, které se provádějí při změně vlastníka vozidla. Auto je třeba na stanici technické kontroly (STK) fyzicky zkontrolovat, zda jeho stav odpovídá údajům v malém a velkém technickém průkazu. Platnost evidenční kontroly se prodlužuje ze současných 30 dní na jeden rok, a to i zpětně. Tuto povinnost nebude nově třeba absolvovat na konci leasingu.

 

Doporučujeme pojištění i staršího auta

To byly dobré zprávy, teď se ale podívejme na závažnější téma, a to je podpojištění vozů u havarijního pojištění. Na rozdíl od povinného ručení kryje havarijní pojištění škody, které utrpí váš vůz, ať už při dopravní nehodě, nebo třeba při řádění živlů, či když vám auto poškodí vandalové nebo zloději. Obecně se doporučuje, že minimálně do pěti let stáří by mělo mít havarijní pojištění každé auto. Jak ale rostou ceny, stojí za zvážení i u starších aut. Hodit se také může připojištění skel, pneumatik a ráfků.

Podpojištění nastává, pokud je automobil pojištěn na nižší částku, než je jeho reálná hodnota. Pojišťovna pak v případě škody krátí pojistné plnění a vy od ní dostanete vyplaceno méně peněz. Vzhledem k růstu ceny ojetých vozů nyní reálně hrozí podpojištění desítkám procent automobilů. Zdražily také ceny náhradních dílů i servisních prací, takže se škody na autech mohou dnes podstatně prodražit. Další důvod, proč zvážit pojistku, abyste nemuseli hradit tyto náklady z vlastní kapsy, obzvlášť pokud vám slouží auto k obživě.

 

Pozor na vyplacení odpovídající částky od pojišťovny

Zatímco u nemovitostí pojišťovny uplatňují určitou toleranci okolo 10 procent, v případě havarijního pojištění vozů jsou velmi často nesmlouvavé a uplatňují podpojištění vždy, když se aktuální pojistná hodnota poškozeného vozidla různí od sjednané pojistné částky. Naštěstí existují i pojišťovny, kde je pojistná částka stanovena samotnou pojišťovnou a podpojištění nehrozí, nebo je stanoven několikaprocentní rozptyl, do kterého pojišťovna podpojištění neuplatňuje.

Chcete mít jistotu, že se budete moct o pojištění svého vozu skutečně opřít, když to bude třeba? Nechte si zkontrolovat svou pojistnou smlouvu a případně ji aktualizujte. Dejte si jen pozor na čas. Pokud už havarijní pojištění máte a chcete ho změnit, musíte stávající pojišťovně doručit výpověď nejpozději šest týdnů před koncem platnosti smlouvy, a to kvůli výpovědní lhůtě. Ideálně se spojte s pojistným odborníkem, který pro vás může ohlídat nejen správné nastavení pojistné částky, ale i možné výluky a z pestré nabídky pojistek na trhu pro vás najde tu nejvhodnější. Rádi vám s tím pomůžeme.


Další články

zobrazit všechny články
Kdy je vhodné refinancovat úvěr a kdy se této možnosti raději vyhnout?
4
Pro

Kdy je vhodné refinancovat úvěr a kdy se této možnosti raději vyhnout?

Refinancování úvěru je proces, který může výrazně zlepšit vaši finanční situaci. Jedná se o nahrazení stávajícího úvěru novým, často za výhodnějších podmínek. Tento krok přináší různé benefity, jako je snížení úrokové sazby nebo sloučení více úvěrů do jednoho. Nicméně, není vždy tím nejlepším řešením, a proto je důležité zvážit všechna pro a proti, než se pro refinancování rozhodnete.

Jak správně nastavit prodejní cenu?
6
Lis

Jak správně nastavit prodejní cenu?

Prodej nemovitosti je jedním z nejdůležitějších finančních kroků, které můžete v životě udělat. Klíčovou otázkou při tomto procesu je, jak správně nastavit prodejní cenu, abyste dosáhli maximálního zisku a přitom nemovitost neprodávali příliš dlouho. Současně je nezbytné pečlivě vybírat realitní kancelář, která vám s prodejem pomůže. V tomto článku se zaměříme na tyto dvě klíčové oblasti a poradíme vám, jak postupovat.

Standard Poors 500 neboli S&P 500
23
Říj

Standard Poors 500 neboli S&P 500

Standard Poors 500 neboli S&P 500 je jedním z nejdůležitějších indexů, které sledují výkonnost amerického akciového trhu. Od svého vzniku prošel index mnoha vzestupy a pády, které odrážely ekonomické a geopolitické události.

Napište mi